Trouwen of geregistreerd partnerschap

Als u een huwelijk of geregistreerd partnerschap wilt sluiten, is het nodig hiervan melding te doen bij de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren.

Voorwaarden

U kunt pas trouwen of uw partnerschap laten registreren na een wettelijk voorgeschreven wachttijd. De minimale wachttijd is 2 weken na het melden van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap.
U kunt trouwen of uw partnerschap laten registreren als u en uw partner 18 jaar of ouder zijn.
U mag niet al getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben.
U bent geen kind, broer, zus, ouder, grootouder, kleinkind, halfbroer of halfzus van elkaar.
U mag niet gedwongen worden om het huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan.

Staat u onder curatele? Dan hebt u toestemming nodig van de curator of kantonrechter

 

Kosten

  • Maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur: € 420,00. Dit geldt voor alle locaties, behalve voor het voormalig stadhuis van Medemblik.
  • Op zaterdag en zondag tussen 09.00 en 17.00 uur € 450,00. De voltrekking kan niet plaatsvinden in het gemeentehuis, Dick Ketlaan 21, 1687 CD  Wognum.
  • Voormalig stadhuis van Medemblik van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur: € 500,00
  • Voormalig stadhuis van Medemblik op zaterdag en zondag tussen 09.00 en 21.00 uur € 600,00

Kiest u voor een andere locatie dan het gemeentehuis, dan betaalt u extra kosten bovenop de gemeentelijke leges. Informeert u hierover bij de beheerder van de locatie.

Het huwelijksboekje / boekje van het geregistreerd partnerschap

  • Gekalligrafeerd € 41,90
  • Getypt € 31,40
  • Bijschrijven kind in gekalligrafeerd trouwboekje € 3,20

Kosteloos trouwen

Kosteloos trouwen of partneren kan in de trouwzaal van het gemeentehuis op maandag- en donderdagochtend om 9.30 uur. Per keer kan één huwelijk of geregistreerd partnerschap plaatsvinden. Er zijn maximaal 10 gasten welkom, inclusief bruidspaar en getuigen. Het is een korte en zakelijke plechtigheid.

Aanvraag

Aanvragen mogelijk:

  • Per post: U kunt bovenstaande formulieren downloaden, afdrukken, invullen en ondertekenen. Voeg van u zelf en van alle getuigen een kopie van het legitimatiebewijs(paspoort, ID-kaart of rijbewijs) toe en stuur het, als u in deze gemeente wilt trouwen/partneren, op naar het gemeentehuis: Gemeente Medemblik, t.a.v. taakveld Burgerlijke Stand, Postbus 45, 1687 ZG Wognum.
  • Persoonlijk: U kunt ook langskomen bij de gemeente. Maakt u daarvoor een afspraak met ons Klantcontact Centrum, (0229) 85 60 00.

Naamgebruik:

Via een verzoek naamgebruik kunt u aangeven met welke achternaam u aangeschreven wilt worden door de overheid.

Bijzonderheden

In de volgende gevallen zijn buitenlandse documenten vereist die éérst door uw woongemeente moeten worden beoordeeld:

  • de gegevens van uw ouders (of de gegevens van de ouders van uw partner) staan niet geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP);
  • u (of uw partner) bent eerder gehuwd geweest en het huwelijk is in het buitenland ontbonden door scheiding of overlijden en deze rechtsfeiten zijn nog niet geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP).

Is één van deze situaties op uw partner of u van toepassing, neem dan contact op met ons Klantcontact Centrum, (0229) 85 60 00, info@medemblik.nl. Het is immers mogelijk dat uw woongemeente hiervan nooit documenten heeft geregistreerd in de Basisregistratie personen (BRP). Wij kunnen u vertellen welke documenten u nodig hebt en u (indien nodig) doorverwijzen naar uw woongemeente. Houdt u er rekening mee dat het verkrijgen van documenten soms wel enkele maanden kan duren.