Technisch probleem paspoort of ID kaart

  • u heeft tussen 1 april en 1 juli een nieuw paspoort of identiteitskaart aangevraagd
  • uw persoonlijke serienummer (zie afbeelding) eindigt op 03
  • u heeft hierover een brief thuis gekregen van de Rijksoverheid
  • u kunt in dat geval uw document op mogelijke technische problemen controleren met de gratis app BZK-ID
  • deze app kunt u downloaden in de Google Playstore met een Android telefoon
  • de app slaat geen gegevens op; u kunt meerdere documenten testen
  • met vragen kunt u bellen met 0800-020 10 46 (op werkdagen van 09.00 tot 21.00 uur en in het weekend van 09.00 tot 17.00 uur)

Toelichting

Sinds 12 juli 2018 is bekend dat bij de productie van een beperkt aantal paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaarten) zich een technisch probleem heeft voorgedaan. Hierdoor kan het zijn dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt. Het gaat om paspoorten en ID-kaarten die zijn uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018.

  • Deze reisdocumenten blijven geldig. 
  • U kunt hier gewoon mee reizen.
  • Het kan zijn dat het poortje bij een elektronische grenscontrole op bijvoorbeeld een vliegveld niet open gaat. U kunt dan uw reisdocument laten controleren door een grensbewaker. Of naar de normale balie voor de controle van uw reisdocument. 
  • Mensen in Nederland met een reisdocument met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 hebben inmiddels een brief thuis gekregen.
  • Indien u vragen heeft, kunt u bellen met 0800-0201046 (op werkdagen van 09.00 tot 21.00 uur en in het weekend van 09.00 tot 17.00 uur)
  • U kunt zelf uw document controleren met de BZK-ID app op een Android telefoontoestel.

Hoe werkt de app?

Als u een paspoort of identiteitskaart heeft met een 03-serienummer (zie de afbeelding hierboven), kan het zijn dat uw document een technisch probleem heeft. U kunt dit controleren via de gratis app BZK-ID. Deze kunt u gebruiken met een Android telefoon met NFC-reader. U kunt de app downloaden in de Google Playstore.

Waarom is de app alleen beschikbaar voor Android telefoons met NFC-reader?

Om uw paspoort of identiteitskaart te controleren op dit probleem moet de chip worden uitgelezen. Hiervoor is een NFC-reader nodig. Bij telefoons met een iOS-besturingssysteem (zoals iPhones) is het niet mogelijk de NFC-reader te gebruiken. Daarom zijn die telefoons niet geschikt om te controleren of uw paspoort of identiteitskaart het technische probleem heeft.

U kunt ook een telefoon van iemand anders gebruiken, bijvoorbeeld een vriend of familielid. De app slaat geen gegevens op. 

Hoe werkt de BZK-ID app? 

U leest in de handleiding BZK-ID app hoe de app werkt. De app vraagt om enig geduld, met name het uitlezen van de chip (door uw telefoon boven uw reisdocument te houden) kan even duren!

Wat moet ik doen als de app aangeeft dat mijn paspoort of identiteitskaart een technisch probleem heeft?

Geeft de app aan dat uw paspoort of identiteitskaart een technisch probleem heeft? Dan kunt u direct, zonder afspraak, op het gemeentehuis langkomen. Ook als u twijfelt aan uw eigen test of als de app bij u niet werkt. Wij controleren uw document graag nogmaals voor u.

Technische problemen, wat nu?

Mijn paspoort bevat een technische fout. Wat nu?

U moet een nieuw paspoort aanvragen in het gemeentehuis. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Er wordt kosteloos een nieuw paspoort voor u aangemaakt.

Hoe lang duurt het aanvragen van een nieuw paspoort?

Binnen vijf werkdagen ligt er een nieuw paspoort voor u klaar. Wij bezorgen dit gratis bij u thuis, op het werk of op een ander adres in Nederland. U moet het reisdocument wel persoonlijk in ontvangst nemen.

Kan ik voor iemand anders een paspoort aanvraag doen?

Dat kan niet. Voor de aanvraag van een nieuw paspoort moet iemand zélf naar het gemeentehuis komen.

Wat moet ik meenemen om een nieuwe aanvraag te doen?

Alle identiteitsbewijzen (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen of een technische fout bevatten. 

Moet ik een pasfoto meenemen?

Vraagt u binnen drie maanden na de eerste aanvraag een nieuw paspoort aan? Dan hoeft u geen  pasfoto mee te nemen. Pasfoto’s worden 3 maanden bewaard op het gemeentehuis. Vraagt u na die tijd een nieuw paspoort aan dan zult u wel een pasfoto mee moeten nemen.