Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

  • u kunt de kaart online aanvragen bij de gemeente
  • bij nieuwe aanvraag en bij verlenging kan medisch onderzoek nodig zijn.
  • Let op: de pasfoto moet per post opgestuurd worden
  • als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, levert u deze in als u de nieuwe gehandicaptenparkeerkaart ophaalt of laat bezorgen
Inloggen met DigiD Parkeerkaart aanvragen/verlengen

Kosten

Gehandicaptenparkeerkaart € 84,50
Duplicaat (bij vermissing of diefstal) € 67,60
Thuisbezorgen € 5,15

  • bestuurderskaart: Als u lichamelijk beperkt bent maar wel zelfstandig een auto kunt besturen.
  • passagierskaart: Als u lichamelijk beperkt bent en niet zelfstandig een auto kunt besturen. U bent afhankelijk van een chauffeur.
  • instellingenkaart: Als u verblijft in een zorginstelling. De instelling kan een instellingenkaart krijgen.

U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u blijvend rolstoelgebonden bent.

  • u bent inwoner van de gemeente Medemblik
  • de kosten € 83,15 moeten vooraf betaald worden en krijgt u niet terug als uw aanvraag wordt afgewezen.
  • bestuurdersparkeerkaart
    U krijgt een gehandicaptenparkeerkaart als u ten gevolge van een aandoening/gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van langdurige aard (langer dan zes maanden) en niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen. U kunt dit ook niet met hulpmiddelen zoals stokken of een rollator. U bestuurt een auto of brommobiel. De auto hoeft niet op uw naam te staan. Na de invoering van kentekenparkeren moet u het kenteken doorgeven. U kunt het kenteken onbeperkt gratis wijzigen.
  • passagiersparkeerkaart
    U krijgt een gehandicaptenparkeerkaart als u ten gevolge van een aandoening/gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van langdurige aard (langer dan zes maanden) en niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen. Voor het vervoer van deur tot deur bent u continu afhankelijk van de hulp van een bestuurder, hiervan is sprake wanneer u altijd toezicht nodig heeft en niet (alleen) gelaten kan worden
  • instellingsparkeerkaart
    Zorginstellingen kunnen voor collectief vervoer van hun bewoners een gehandicaptenkaart aanvragen. U moet uitleggen waarom u een instellingsparkeerkaart wilt hebben.
  • als u twijfelt of u in aanmerking komt neem dan telefonisch contact op 0229-856000

 

Maximaal 5 jaar

U krijgt voor maximaal 5 jaar een gehandicaptenparkeerkaart. Dat kan ook minder zijn. Als uw klachten bijvoorbeeld door een operatie of behandeling verbeterd zijn, dan krijgt u de kaart voor een kortere periode.

  • De parkeerkaart staat op naam van een persoon.
  • De kaart staat niet op kenteken.
  • U kunt de kaarten voor elke auto gebruiken.
  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.

  • binnen 8 weken na uw aanvraag, krijgt u een brief met het besluit: toewijzing of afwijzing
  • als er medisch onderzoek nodig is, ontvangt u dit besluit uiterlijk 8 weken na het medisch advies
  • bij toewijzing moet u de kaart persoonlijk ophalen bij het gemeentehuis of u laat dit bezorgen

U kunt de gehandicaptenparkeerkaart ook thuis laten bezorgen. Het thuis laten bezorgen van de gehandicaptenparkeerkaart kost € 4,95. U kunt dit bedrag samen met de legeskosten betalen. Als u de gehandicaptenparkeerkaart thuis laat bezorgen krijgt u van de thuisbezorgservice AMP via e-mail een link. Via die link kunt u aangeven wanneer de gehandicaptenparkeerkaart kan worden bezorgd.

Heeft u geen e-mail? Dan neemt de thuisbezorgservice telefonisch contact met u op voor het maken van een afspraak.

Bij diefstal of vermissing

U kunt online opnieuw een aanvraag indienen voor een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart. U moet een ondertekende verklaring als bijlage bij dit formulier meesturen waarin u verklaart waar, wanneer en onder welke omstandigheden u de kaart bent verloren.

Geef uw mening