Rioolverstopping

Huurwoning of eigen woning

Stel u heeft last van een verstopping. Woont u in een huurwoning, dan belt u de verhuurder. Heeft u een eigen huis, dan ligt het anders. U heeft misschien tekeningen van uw huis en uw grond. Op de tekening staat hoe het riool loopt en waar de controleput ligt. Heeft u geen tekeningen? De gemeente heeft misschien tekeningen van de controleput van uw woning.

Controleput opgraven

Bij verstopping graaft u de controleput op. Staat de controleput vol water, dan kan het water niet weg. Met andere woorden: de verstopping zit verderop, op gemeentegrond. Wij regelen de ontstopping en er zijn voor u geen kosten. Zit er weinig of geen water in de controleput, dan zit de verstopping ervóór, op uw eigen terrein dus. In dat geval bent u zelf verantwoordelijk. Als u dat kunt, lost u het zelf op. Kunt u het zelf niet, dan belt u een ontstoppingsbedrijf. De kosten zijn voor uw rekening.

Gemeente betaalt de rekening niet

Soms komt het voor dat inwoners bij een rioolverstopping meteen een ontstoppingsbedrijf bellen in de veronderstelling dat de gemeente achteraf de rekening zal betalen. Dat is een misverstand; in dat geval zijn de kosten voor u, ook als de verstopping op gemeentelijk terrein zit.
Wij hebben dan namelijk niet de kans gekregen om vast te stellen wat er aan de hand is. Bovendien heeft de gemeente zelf mensen en materieel voor dat soort klussen. De gemeente betaalt dus geen rekeningen van bedrijven die u zelf huurt.

Laat het niet zover komen

Meestal krijgt u eerder signalen dat de doorstroming in het riool niet meer goed is: als de afvoer borrelt bij het weglopen van het water in de gootsteen of het toilet, dan ligt er een verstopping op de loer. Dat is het moment waarop u het erfafscheidingsput in de tuin eens moet bekijken.

Verstopping in het weekeinde

Voor dringende gevallen op het gebied van wegen, riolering, groen en gemeentelijke gebouwen kunt u ook buiten kantoortijden de gemeente bellen: (0229)  85 60 00. U wordt dan doorverwezen naar de piketdienst.