Geheimhouding persoonsgegevens

U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens geheim te houden. Wij geven deze gegevens dan niet aan bepaalde organisaties. Soms is de gemeente verplicht dat wel te doen, bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV of pensioenfondsen. Uw gegevens blijven dan niet geheim. Ook als u om geheimhouding hebt gevraagd. 

U kunt alleen geheimhouding aanvragen voor uzelf en uw kinderen t/m 15 jaar. Een kind van 16 jaar of ouder moet zelf geheimhouding aanvragen. 

Inloggen met DigiD Geheimhouding aanvragen

Het aanvragen van geheimhouding persoonsgegevens is gratis.

Wij geven uw persoonsgegevens (naam, adres, geboortedatum) nooit aan particulieren (ook niet voor een reünie) of commerciële bedrijven. Als u om geheimhouding vraagt, geven wij uw persoonsgegevens ook niet aan: 

  1. stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen
  2. niet-commerciële instellingen, zoals zorginstellingen, goede doelen en sport- en muziekverenigingen
  3. organisaties met een maatschappelijke functie, bijvoorbeeld op het gebied van ouderenzorg, jeugdwelzijnswerk of gehandicaptenzorg
  4. andere stichtingen

Notarissen, gerechtsdeurwaarders en advocaten kunnen ook naar uw gegevens vragen. Wij nemen in dat geval eerst contact met u op.

Met sommige instellingen moeten wij gegevens delen, als zij hierom vragen. Ook bij geheimhouding. Het gaat om (semi-)overheidsinstellingen die uw gegevens gebruiken om hun wettelijke taken uit te voeren. Denk aan:

  • politie, justitie en de Belastingdienst
  • Centraal Bureau voor Genealogie
  • afdeling Reclassering van het Leger des Heils
  • ziekenhuizen die wetenschappelijk onderzoek doen
  • pensioenfondsen, kredietinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en beleggingsinstellingen, maar alleen als zij geld beheren dat zij aan u moeten uitkeren

Verhuist u naar een andere gemeente? Dan hoeft u niet opnieuw een verzoek te doen. De geheimhouding van uw gegevens blijft bestaan.  

U kunt geheimhouding persoonsgegevens, op afspraak, ook op het gemeentehuis aanvragen. Hiervoor neemt u eerst contact op. 

Meenemen naar uw afspraak

  • een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning)