Verhuizen vanuit het buitenland

Verhuist u vanuit het buitenland naar de gemeente Medemblik? En blijft u langer dan 4 maanden hier? Dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doe dit binnen 5 dagen na uw verhuizing naar Nederland. Ook als u eerder in Nederland ingeschreven stond.

Verhuizing doorgeven

U kunt uw verhuizing vanuit het buitenland niet online doorgeven. U moet namelijk persoonlijk langskomen bij het gemeentehuis om uw verhuizing door te geven. Verhuist uw gezin mee, dan moeten alle gezinsleden meekomen naar de afspraak.

U kunt telefonisch een afspraak maken om uw verhuizing vanuit het buitenland door te geven via onze contactpagina.

  • geldig identiteitsbewijs. Dit is een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
  • bewijs van rechtmatig verblijf in Nederland
  • documenten die bewijzen dat u hier woont:
    • bij huur of koop: een ondertekend huur- of koopcontract of bewijs van eigendom
    • bij antikraak/leegstandsbewaking: oppasovereenkomst of huisbewaringsovereenkomst
    • bij inwoning: een ingevulde en ondertekende verklaring van inwoning (pdf, 81 KB) verklaring van inwoning. Een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner is hierbij nodig.
  • documenten van levensgebeurtenissen uit uw tijd in het buitenland, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte, echtscheidingsakte
  • een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Bonaire, CuraƧao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt. Dit bewijs krijgt u mee als u uw vertrek doorgeeft aan de Dienst Burgerlijke Stand en Bevolkingsadministratie.
  • komt u van een land buiten de Europese Unie? Dan heeft u heeft een geldige verblijfsaantekening van de IND of een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) nodig 

Verblijft u korter dan 4 maanden in Nederland? Of Woont u in het buitenland en heeft u een Burgerservicenummer (BSN) nodig voor zaken die u met de Nederlandse overheid regelt? Dan moet u zich melden bij het loket Register Niet-Ingezetenen (RNI) in Alkmaar(Verwijst naar een externe website)