Toelichting aanvraagformulier vergunning evenement
Het behandelen van een vergunningaanvraag voor een risico- of aandachtsevenement kost meer tijd dan voor een regulier evenement. Dien daarom een aanvraag in:
Voor een risico-evenement: minstens 24 weken van tevoren.
Voor een aandachtsevenement: minstens 13 weken van tevoren.
Voor een regulier evenement: minstens 8 weken van tevoren.
Veiligheidsplan
De gemeente voert een risicoscan uit voor elk evenement. Heeft uw evenement bepaalde risico’s (aandachtsevenement), dan moet er een veiligheidsplan worden opgesteld. Wij informeren u hierover zo snel mogelijk. De Veiligheidsregio heeft een standaardformaat voor een veiligheidsplan.
Vermeld de naam van de rechtspersoon die verantwoordelijk is voor het evenement. Geef ook een 06-nummer van de contactpersoon die tijdens het evenement bereikbaar is.
De gemeente plaatst evenementen op haar website. Vermeld daarom ook de social media van het evenement voor gebruikers.
Beschrijf het evenement duidelijk, zodat wij de risico’s goed kunnen inschatten.
Locatie evenement
Geef op een situatietekening (op schaal) duidelijk het evenemententerrein aan. Vermeld ook welke straten (of delen daarvan) worden gebruikt, zelfs als dit maar een deel van een straat is.
Buslijnen
Geef aan of er buslijnen door de straten lopen. De gemeente informeert het vervoerbedrijf over de stremming.
Groenstrook
Gebruik van een groenstrook is toegestaan onder voorwaarden:
- Geen beplanting betreden of beschadigen
- Niet met motorvoertuigen over de groenstrook rijden
Water
Bij een evenement op het water geeft u aan vanuit welke haven(s) de activiteiten plaatsvinden, hoeveel schepen deelnemen en het aantal bemanningsleden. Dit is belangrijk, vooral bij overnachtingen in de haven.
Route
Geef bij evenementen zoals intochten en defilés de route aan voor het bepalen van verkeersmaatregelen en mogelijke stremmingen.
Zonder een duidelijke situatietekening (met noordpijl) kunnen wij uw aanvraag niet behandelen!
Neem contact op als u geen situatietekening op schaal kunt maken.
Bij het gebruik van een tent of gebouw voor meer dan 150 bezoekers gelden brandveiligheidseisen. U moet alle gegevens van de tent of het gebouw duidelijk op een situatietekening zetten. Als deze informatie niet compleet is, kan de brandweer geen advies geven. Uw aanvraag wordt dan niet in behandeling genomen.
U moet de volgende gegevens op een situatietekening aanleveren:
- Plattegrond op schaal of met maatvoering, inclusief bouwsels groter dan 24 m²
- Opstelling inventaris
- Nooduitgangen en vluchtroutes
- Noodverlichting
- Brandblusvoorzieningen
- Opstelplaats ambulance (indien van toepassing)
Als het gebouw een gebruiksvergunning heeft, geldt bovenstaande niet.
Het geluidsniveau bepaalt in hoge mate de overlast voor omwonenden. De organisator is verantwoordelijk voor naleving van de geluidsnormen, die in de vergunning staan.
De geluidsnorm geeft aan hoe hard het muziekgeluid mag zijn. Dit wordt gemeten bij gevels van woningen of aan het einde van het publieksterrein. Omdat het evenement tijdelijk is, gelden er geen extra correcties voor weersomstandigheden, meetperiode of speeltijd.
Geluidsnormen zijn:
- Voor meldingsplichtige evenementen: maximaal 60 dB(A) bij woningen
- Voor vergunningsplichtige evenementen: 60 tot 85 dB(A), afhankelijk van ervaring en noodzaak
- Voor lage bastonen (bij pop- en dance-evenementen): een dB(C)-norm van 70 tot 95 dB(C). Bij uitzondering kan dit 100 dB(C) zijn
Het is mogelijk om per tijdzone een geluidsniveau vast te stellen.
Zwak-alcoholhoudende dranken
Schenkt u drank buiten een erkende horeca-inrichting, vul dan ook de vragen bij 6 in.
Bij het schenken van drank buiten een horecagelegenheid:
- Is per tappunt minimaal één leidinggevende aanwezig. Bij grote tappunten minimaal twee.
- Levert u een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de leidinggevende(n) in
- Gebruikt u geen glaswerk bij een buitentap.
EHBO’ers/AED
Volgens de richtlijnen van de Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio (GHOR):
- Per 1000 bezoekers: minimaal 1 EHBO’er, met een minimum van 2 EHBO’ers
- EHBO’ers zijn gecertificeerd en hebben aantekening reanimatie. Aanwezigheid van een AED wordt aanbevolen
Toiletvoorzieningen
Zorg voor voldoende toiletten: één toilet per 150 gelijktijdig aanwezige bezoekers.
Een kwart van de herentoiletten mag een urinoir zijn.
Geef aan hoe u toiletvoorzieningen regelt als u deze niet plaatst.
Worden toiletten op het riool aangesloten, geef dan de locatie aan. Bij chemische toiletten geeft u de plaats aan.
Eetwaren en goederen
Personen die goederen/waren verkopen moeten beschikken over:
- Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel
- Een vestigingsvergunning
- Een bedrijfsverzekering
- Particulieren mogen geen zelfgemaakte etenswaren verkopen
Beveiliging
Bij (grootschalige) evenementen kan de gemeente gecertificeerde beveiligers eisen. Norm:
- 1 beveiliger per 250 bezoekers
- Bij hoge risico’s: 1 beveiliger per 150 bezoekers
U moet het registratienummer van het beveiligingsbedrijf noteren.
Verkeersmaatregelen
Geef aan welke straten worden afgesloten, inclusief tijden. De gemeente levert afsluitingshekken. Andere hekwerken regelt u zelf.
Registreer uw evenement op verkeersregelaarsexamen.nl(Verwijst naar een externe website). Geef de code door aan verkeersregelaars, zodat zij de cursus kunnen volgen. Het aanstellingsbesluit mag niet ouder zijn dan 12 maanden.
Heeft de verkeersregelaar geen aanstellingsbesluit van de gemeente Medemblik? Voeg dan een kopie van het aanstellingsbesluit toe. U mag ook een kopie van de instructieverklaring meesturen.
- Besteed de opbrengst van een loterij aan een doel van algemeen belang
- Maximaal 50% van de opbrengst gaat naar het goede doel; de rest is voor prijzen en kosten
- Maak alleen noodzakelijke kosten
U meldt het plaatsen van deze borden of doeken voor het evenement bij ons. De borden mogen niet langer dan 14 dagen blijven staan. Voor het plaatsen van reclameborden en het ophangen van spandoeken gelden regels. Lees hiervoor de "nadere regels voor het plaatsen van tijdelijke reclame-uitingen".
Op enkele locaties zijn elektrakasten beschikbaar (bijvoorbeeld Nieuwstraat in Medemblik). Gebruik hiervan is tegen betaling.
Vuurwerk
Alleen erkende vuurwerkbedrijven mogen vuurwerk afsteken. Een vergunning vraagt u aan bij de provincie.
Vlaggenmasten
In Medemblik en Wervershoof kunt u vlaggenmasten plaatsen. Aanvragen betekent niet automatisch toekenning. Voor commercieel gebruik betaalt u een vergoeding.
Tenslotte
Vermeld opmerkingen of toelichtingen die van invloed zijn op uw aanvraag.
In te leveren documenten
Dien een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in met alle bijlagen. Zonder complete aanvraag behandelen wij deze niet.
Postadres
Aan de burgemeester van Medemblik
Postbus 45
1687 ZG WOGNUM